Episode 34: Rasmus Kleppe - om barns risikofylte lek

Skal ikke barnehagene beskytte barns lek mot risiko eller fare? Kan lek som medfører en risiko for at barn slår seg, får litt vondt og kanskje gråter, ha en verdi i seg selv? Hvor gode er egentlig barn til å vurdere om noe er farlig - og hvor risikofylt lek kan de voksne akseptere at barn har? Vi snakker med forsker og førsteamanuensis Rasmus Kleppe om risikofylt lek, evnen til å håndtere og lære av risiko, hvordan man kan forske på barns evne til å forstå farlige situasjoner uten å sette dem i de situasjonene, og de etiske sidene ved all risiko.

Her kan du lese mer av Kleppes forskning:

Characteristics of staff–child interaction in 1–3-year-olds’ risky play in early childhood education and care

Children's risk assessment in street crossing using virtual reality

Her er boken Rasmus nevner og anbefaler om risikofylt lek:  https://www.universitetsforlaget.no/risikofylt-lek

Rasmus Kleppe
Rasmus Kleppe
Rasmus Kleppe er førsteamanuensis i pedagogikk og jobber delvis som rådgiver i Kanvas, på OsloMet og ved Dronning Mauds minne Høgskole. Kleppe tok næringsphd i barnehagestiftelsen Kanvas om de yngste barnas risikofylte lek.
Episode 34: Rasmus Kleppe - om barns risikofylte lek