Episode 32: Ebba Theorell - om gutters krigslek i barnehagen

Når barn, vanligvis gutter,  lekeslåss eller har en "krigslek" i barnehagen pleier de ansatte å regulere eller stoppe leken ganske fort. I våre dager blir vi daglig minnet om at krig er en realitet og ikke bare en mulighet. Men kan en lek preget av liksomaggresjon ha verdi, være omsorgsfull eller endatil vakker? Vi snakker med universitetslektor Ebba Theorell fra Stockholms Universitet, som har forsket på og skrevet avhandling om barns krigslek i barnehagen. Her får vi mye å tenke på, og må kanskje bytte ut brillene vi ser på den voldsomme eller liksomaggressive leken på.

2:1605845/FULLTEXT02.pdf">Her finner du Ebba Theorells avhandling . Boken basert på avhandlingen heter "Se krigsleken : kraft, rörelse och förvandling". Den er tilgjengelig fra norske nettbokhandler,  og her kan du lese et utdrag av den

Ebba Theorell
Ebba Theorell
Ebba Theorell er Universitetslektor ved Stockholms universitet i estetiske dag, dans og film er noen av hennes innganger. Ebba disputerte med doktoravhandling «Kraft, form, transformationer: Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek» og kom med boken «Se krigsleken - kraft rörelse och förvandling» i 2023.
Episode 32: Ebba Theorell - om gutters krigslek i barnehagen